Liberkowski: Polska może się stać "Kuwejtem" Europy - WĘGIEL - ENERGETYKA - KOPALNIA WĘGLA
Farnell, An Avnet Company   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Energetyka Liberkowski: Polska może się stać "Kuwejtem" Europy
drukuj stronę
poleć znajomemu

Liberkowski: Polska może się stać "Kuwejtem" Europy

Polska posiada ogromne złoża węgla kamiennego i brunatnego, które wystarczą na co najmniej 150 lat. Pełne ich wykorzystanie stoi jednak pod znakiem zapytania z uwagi na rosnące koszty i problemy związane z bezpieczeństwem wydobycia. Mimo to, możemy stać się prawdziwym Kuwejtem Europy, jeśli zamiast kopać, zaczniemy węgiel zgazowywać pod ziemią. Ten pomysł nie jest na świecie niczym nowym ale niedawno pojawiły się technologie, które czynią go opłacalnym - uważa inż. Janusz Liberkowski, absolwent Politechniki Gdańskiej na stałe mieszkający i pracujący w Dolinie Krzemowej w Kalifornii.

Liberkowski wygłosił na ten temat odczyt na Politechnice Warszawskiej zatytułowany "Technologicznie Polsce nigdy nie uda się dogonić Zachodu, ale może go wyprzedzić!"

Technologia zgazowywania węgla pod ziemią polega - w uproszczeniu - na doprowadzeniu rurami do pokładu tlenu (powietrza), który zamienia go w formę syngazu, będącego mieszaniną m.in. wodoru, tlenku i dwutlenku węgla, metanu i wyższych węglowodorów. Oparta na produktach z syngazu 500 MW elektrownia o czasie użytkowania 30-35 lat potrzebuje złoża o wielkości 60-80 mln ton (węgiel kamienny) lub 100-120 mln (węgiel brunatny). W Chinach dla przykładu buduje się obecnie 7 takich podziemnych elektrowni, a w planach są już dalsze.

Polska, by zwyciężyć w tym wyścigu - w którym niebawem weźmie udział znaczna część zasobnego w węgiel świata - powinna powołać niezależną organizację, która będzie wspierała działania naukowców i przedsiębiorców w tej dziedzinie energetyki, będzie pomagała finansować nowe inwestycje, uruchamiała fundusze typu venture capital itp. - przekonywał prelegent.

Zauważył, że siłą napędową stymulującą wszystkie działania w tym względzie na świecie jest poszukiwanie paliwa przyszłości, które zastąpi ropę naftową. Wygląda na to, że będzie nim wodór, także ten otrzymywany z syngazu oraz z innych źródeł, nad czym pracuje dziś cała światowa czołówka - dodał. Jak powiedział, Amerykański Departament Energii przeznacza 250 mld dolarów na 69 programów badawczych, których celem są efektywne technologie pozyskiwania wodoru z węgla, z gazu naturalnego, z biomasy i mikroorganizmów, z elektrolizy wody przy pomocy energii atomowej, z energii słonecznej (podgrzewanie biomasy do wysokich temperatur).

Liberkowski zaznaczył, że wszystkie największe koncerny samochodowe mają już prototypy samochodów opartych na paliwie wodorowym. Brakuje tylko dostatecznej liczby stacji do tankowania. W Kalifornii jest ich obecnie 30, a za dwa lata będzie 200. 36 autobusów jeżdżących na wodorze testuje obecnie w 12 miastach świata firma Daimler, a Mercedes w latach 2015-2017 chce już mieć w Niemczech 40 tysięcy wodorowych samochodów i tysiąc stacji do ich tankowania - mówił.

Co potem? Zdaniem gościa PW, energetycznym szczytem marzeń jest pozyskiwanie wodoru z wody (rozkład katalityczny na wodór i tlen) przy zastosowaniu energii słonecznej. Nad tym pracują obecnie największe na świecie laboratoria. - Często słyszymy nawoływania, by chronić Ziemię - powiedział kończąc swoje wystąpienie inż. Liberkowski. Uważam, że ona da sobie radę sama. Gra toczy się o nas. Człowiek rozumny żyje na Ziemi od 60 tys. lat. Dinozaury były na niej przez 150 mln lat. Dobrze byłoby byśmy nie wyginęli.

Inż. Janusz Liberkowski jest autorem i współautorem 14 amerykańskich patentów, w tym m.in. sferycznego dziecięcego fotelika samochodowego, za który otrzymał nagrodę w wysokości milion dolarów w konkursie amerykańskiej stacji telewizyjnej ABC.

Odczyt wygłosił na zaproszenie Centrum Studiów Zaawansowanych PW.

PAP - Nauka w Polsce,Liberkowski wygłosił na ten temat odczyt na Politechnice Warszawskiej zatytułowany "Technologicznie Polsce nigdy nie uda się dogonić Zachodu, ale może go wyprzedzić!"

Technologia zgazowywania węgla pod ziemią polega - w uproszczeniu - na doprowadzeniu rurami do pokładu tlenu (powietrza), który zamienia go w formę syngazu, będącego mieszaniną m.in. wodoru, tlenku i dwutlenku węgla, metanu i wyższych węglowodorów. Oparta na produktach z syngazu 500 MW elektrownia o czasie użytkowania 30-35 lat potrzebuje złoża o wielkości 60-80 mln ton (węgiel kamienny) lub 100-120 mln (węgiel brunatny). W Chinach dla przykładu buduje się obecnie 7 takich podziemnych elektrowni, a w planach są już dalsze.

Polska, by zwyciężyć w tym wyścigu - w którym niebawem weźmie udział znaczna część zasobnego w węgiel świata - powinna powołać niezależną organizację, która będzie wspierała działania naukowców i przedsiębiorców w tej dziedzinie energetyki, będzie pomagała finansować nowe inwestycje, uruchamiała fundusze typu venture capital itp. - przekonywał prelegent.

Zauważył, że siłą napędową stymulującą wszystkie działania w tym względzie na świecie jest poszukiwanie paliwa przyszłości, które zastąpi ropę naftową. Wygląda na to, że będzie nim wodór, także ten otrzymywany z syngazu oraz z innych źródeł, nad czym pracuje dziś cała światowa czołówka - dodał. Jak powiedział, Amerykański Departament Energii przeznacza 250 mld dolarów na 69 programów badawczych, których celem są efektywne technologie pozyskiwania wodoru z węgla, z gazu naturalnego, z biomasy i mikroorganizmów, z elektrolizy wody przy pomocy energii atomowej, z energii słonecznej (podgrzewanie biomasy do wysokich temperatur).

Liberkowski zaznaczył, że wszystkie największe koncerny samochodowe mają już prototypy samochodów opartych na paliwie wodorowym. Brakuje tylko dostatecznej liczby stacji do tankowania. W Kalifornii jest ich obecnie 30, a za dwa lata będzie 200. 36 autobusów jeżdżących na wodorze testuje obecnie w 12 miastach świata firma Daimler, a Mercedes w latach 2015-2017 chce już mieć w Niemczech 40 tysięcy wodorowych samochodów i tysiąc stacji do ich tankowania - mówił.

Co potem? Zdaniem gościa PW, energetycznym szczytem marzeń jest pozyskiwanie wodoru z wody (rozkład katalityczny na wodór i tlen) przy zastosowaniu energii słonecznej. Nad tym pracują obecnie największe na świecie laboratoria. - Często słyszymy nawoływania, by chronić Ziemię - powiedział kończąc swoje wystąpienie inż. Liberkowski. Uważam, że ona da sobie radę sama. Gra toczy się o nas. Człowiek rozumny żyje na Ziemi od 60 tys. lat. Dinozaury były na niej przez 150 mln lat. Dobrze byłoby byśmy nie wyginęli.

Inż. Janusz Liberkowski jest autorem i współautorem 14 amerykańskich patentów, w tym m.in. sferycznego dziecięcego fotelika samochodowego, za który otrzymał nagrodę w wysokości milion dolarów w konkursie amerykańskiej stacji telewizyjnej ABC.

Odczyt wygłosił na zaproszenie Centrum Studiów Zaawansowanych PW.


Liberkowski wygłosił na ten temat odczyt na Politechnice Warszawskiej zatytułowany "Technologicznie Polsce nigdy nie uda się dogonić Zachodu, ale może go wyprzedzić!"

Technologia zgazowywania węgla pod ziemią polega - w uproszczeniu - na doprowadzeniu rurami do pokładu tlenu (powietrza), który zamienia go w formę syngazu, będącego mieszaniną m.in. wodoru, tlenku i dwutlenku węgla, metanu i wyższych węglowodorów. Oparta na produktach z syngazu 500 MW elektrownia o czasie użytkowania 30-35 lat potrzebuje złoża o wielkości 60-80 mln ton (węgiel kamienny) lub 100-120 mln (węgiel brunatny). W Chinach dla przykładu buduje się obecnie 7 takich podziemnych elektrowni, a w planach są już dalsze.

Polska, by zwyciężyć w tym wyścigu - w którym niebawem weźmie udział znaczna część zasobnego w węgiel świata - powinna powołać niezależną organizację, która będzie wspierała działania naukowców i przedsiębiorców w tej dziedzinie energetyki, będzie pomagała finansować nowe inwestycje, uruchamiała fundusze typu venture capital itp. - przekonywał prelegent.

Zauważył, że siłą napędową stymulującą wszystkie działania w tym względzie na świecie jest poszukiwanie paliwa przyszłości, które zastąpi ropę naftową. Wygląda na to, że będzie nim wodór, także ten otrzymywany z syngazu oraz z innych źródeł, nad czym pracuje dziś cała światowa czołówka - dodał. Jak powiedział, Amerykański Departament Energii przeznacza 250 mld dolarów na 69 programów badawczych, których celem są efektywne technologie pozyskiwania wodoru z węgla, z gazu naturalnego, z biomasy i mikroorganizmów, z elektrolizy wody przy pomocy energii atomowej, z energii słonecznej (podgrzewanie biomasy do wysokich temperatur).

Liberkowski zaznaczył, że wszystkie największe koncerny samochodowe mają już prototypy samochodów opartych na paliwie wodorowym. Brakuje tylko dostatecznej liczby stacji do tankowania. W Kalifornii jest ich obecnie 30, a za dwa lata będzie 200. 36 autobusów jeżdżących na wodorze testuje obecnie w 12 miastach świata firma Daimler, a Mercedes w latach 2015-2017 chce już mieć w Niemczech 40 tysięcy wodorowych samochodów i tysiąc stacji do ich tankowania - mówił.

Co potem? Zdaniem gościa PW, energetycznym szczytem marzeń jest pozyskiwanie wodoru z wody (rozkład katalityczny na wodór i tlen) przy zastosowaniu energii słonecznej. Nad tym pracują obecnie największe na świecie laboratoria. - Często słyszymy nawoływania, by chronić Ziemię - powiedział kończąc swoje wystąpienie inż. Liberkowski. Uważam, że ona da sobie radę sama. Gra toczy się o nas. Człowiek rozumny żyje na Ziemi od 60 tys. lat. Dinozaury były na niej przez 150 mln lat. Dobrze byłoby byśmy nie wyginęli.

Inż. Janusz Liberkowski jest autorem i współautorem 14 amerykańskich patentów, w tym m.in. sferycznego dziecięcego fotelika samochodowego, za który otrzymał nagrodę w wysokości milion dolarów w konkursie amerykańskiej stacji telewizyjnej ABC.

Odczyt wygłosił na zaproszenie Centrum Studiów Zaawansowanych PW.

Waldemar Pławski

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
Średnia ocena:
 
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (2)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Brak obrazka


Są czystsze i tańsze sposoby wytwarzania energii elektrycznej.



Tutaj macie opracowanie po rosyjsku

http://www.transgasindustry.com/books/Potapov/vvedenie.html



A tutaj gotowe urządzenia od rosyjskiego Akoil:

http://www.akoil.de/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=61&lang=de



Jest jeszcze wiele innych czystych rozwiązań.

No avatar
Gość
Złoża węgla wystarczą na ok. 150 lat, a co będzie potem?



Słońce natomiast może jeszcze poświecić z 5 mld lat i w ciągu

30 minut dostarcza na ziemię tyle energii, iż ta może zaspokoić

wszystkich ludzi na świecie przez rok. Może lepiej tu skoncentrować

naszą uwagę...
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl