Wirtualne laboratorium pozwoli przewidzieć wibracje na liniach kolejowych - POCIĄG - KOLEJ - TRAKCJE KOLEJOWE - HISZPANIA - WIRTUALNE LABORATORIUM - WIBRACJE
Farnell, An Avnet Company   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Wirtualne laboratorium pozwoli przewidzieć wibracje na liniach kolejowych
drukuj stronę
poleć znajomemu

Wirtualne laboratorium pozwoli przewidzieć wibracje na liniach kolejowych

Wirtualne laboratorium pozwoli przewidzieć wibracje na liniach kolejowych
źródło: Wikipedia

Hiszpańscy naukowy stworzyli "wirtualne laboratorium kolejowe" zapobiegające i likwidujące zjawisko wibracji na liniach kolejowych, tramwajowych i w metrze - poinformowały portale Eurekalert i Universidad Politecnica de Valencia (UPV). 

Wibracje są jednym z najpowszechniej występujących problemów przy eksploatacji linii kolejowych naziemnych i podziemnych, zwłaszcza metra. Niszczą bloki mieszkalne, uszkadzają zakłady przemysłowe i przyczyniają się do powstawania chorób u osób mieszkających w pobliżu torów lub tuneli.

Zjawisku temu postanowił zaradzić zespół naukowców z Universidad Politecnica de Valencia (UPV) w Hiszpanii. Opracowali oni model komputerowy pozwalający przewidzieć przyczynę powstawania wibracji, trajektorię ruchu wibracyjnego i sposób jego wygaszania.

Według kierującej zespołem prof. Julii Real, model ten działa jak "wirtualne laboratorium kolejowe", w którym można ustalić wagę pociągu i optymalne położenie oraz obciążenie szyn kolejowych. Według badacza z UPV, Pablo Salvadora, model pozwala ustalić też poziom wibracji w zależności od rodzaju pociągów, rodzaju gruntu i stworzyć rozwiązanie zapobiegające wibracjom na linii.

Testów nowego modelu dokonano na linii kolejowej pociągu wielkich szybkości Madryt - Barcelona. Dokonano pomiarów stopnia wibracji w różnych miejscach na tej linii i skonfrontowano z wynikami otrzymanymi w modelu. Według prof. Real chodziło o wyznaczenie najlepszego stosunku szybkości pociągu do możliwości torów, aby zapobiec ich uszkodzeniom.

Zbadano także linię tramwajową nr 1 w Alicante, gdzie usiłowano zapobiec wibracjom na zakrętach, zwłaszcza przy niewielkiej szybkości i z małą liczbą pasażerów. Obecnie badana jest kolej wąskotorowa Santander-Liérganes, gdzie chodzi o wyznaczenie takiego stosunku przewozów towarowych do pasażerskich, aby stopień wibracji był jak najmniejszy.

Rozwiązaniem hiszpańskich naukowców zainteresowane są, poza hiszpańskimi rządowymi agendami transportowymi i władzami samorządowymi, także francuskie linie kolejowe SNCF.

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl