Sondaż: Polacy świadomi możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ - POLSKA - SONDAŻ - SPRZEDAŻ ENERGII ELEKTRYCZNEJ - ZMIANA DOSTAWCY PRĄDU
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Sondaż: Polacy świadomi możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
drukuj stronę
poleć znajomemu

Sondaż: Polacy świadomi możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Sondaż: Polacy świadomi możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
fot. k_lis/CC/Flickr

Deklarujemy chęć oszczędzania energii, ale nie chcemy płacić więcej za "zieloną" energię

Według badania przeprowadzonego przez TNS OBOP 58% ankietowanych wie, że ma prawo zmienić swojego sprzedawcę energii elektrycznej, jednak tylko kilkanaście procent chciałoby z tego prawa skorzystać. 

Z sondażu przeprowadzonego przez TNS OBOP w ramach kampanii "Polska Efektywna Energetycznie" wynika, że jedna trzecia respondentów nie wie, że może zmienić sprzedawcę prądu, a 8% uważa, że takiego prawa nie posiada.

Wysoka jest sama znajomość sprzedawcy prądu - deklaruje ją ponad 90% badanych. Zaledwie 8% nie potrafi podać nazwy żadnego sprzedawcy i są to osoby starsze (powyżej 60 lat) oraz należące do grup o niższym statusie społecznym, niepracujące zawodowo, o niższym dochodzie gospodarstwa domowego.

19% ankietowanych zadeklarowało, że chce zmienić sprzedawcę, 46% - że nie. Ponad jedna trzecia respondentów nie ma zdania.

Chętni do zmiany sprzedawcy są głównie rolnicy (31%), osoby pracujące zawodowo, pozostające w związkach małżeńskich, z licznych gospodarstw domowych (powyżej pięciu osób). W najmniejszym stopniu intencję zmiany sprzedawcy deklarują osoby powyżej 60. roku życia i niepracujące zawodowo.

Badanie pokazało także, że głównym czynnikiem (66% wskazań), który mógłby skłonić Polaków do zmiany sprzedawcy jest chęć obniżenia rachunków za energię. Wyższa jakość usług wymieniana jest przez 12% badanych, a większa niezawodność dostaw przez 6%. Niewielkie znaczenie ma renomowana marka sprzedawcy, uznana za czynnik motywujący do zmiany przez zaledwie 2% respondentów.

Przeciętna deklarowana wysokość miesięcznego rachunku za energię elektryczną wynosi około 140 zł. Respondenci, którzy byliby skłonni zmienić obecnego sprzedawcę energii ze względu na niższą cenę oczekują, że ich miesięczny rachunek zmniejszy się o ok. 45 zł, czyli blisko o jedną trzecią. Około 14% badanych liczy, że cena będzie niższa o ponad 50 zł., a 37% oczekuje obniżenia rachunku o mniej niż 30 zł miesięcznie.

87% uczestników badania zadeklarowało skłonność do oszczędzania energii elektrycznej w swoim gospodarstwie domowym. Ponad 90% z nich wyłącza niepotrzebne oświetlenie, 63% wymienia żarówki na energooszczędne, 51% kupuje oszczędne sprzęty domowe. 

71% deklarujących oszczędzanie energii robi to, by płacić niższe rachunki, 29% - by oszczędzać zasoby naturalne. 22% zależy na zmniejszeniu emisji CO2. Jednak tylko 15% wszystkich respondentów jest gotowe płacić więcej za energię ze źródeł przyjaznych środowisku, np. odnawialnych. 85% deklaruje, że nie jest na to gotowe i nie chce płacić więcej.

41% ankietowanych nie wie, do kogo się zwrócić w razie ewentualnego sporu ze sprzedawcą energii elektrycznej, dotyczącego np. wstrzymania dostaw prądu czy nieuwzględnienia reklamacji rachunku. Jedna czwarta wskazała na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 22% wymieniło rzecznika konsumentów, 15% - Urząd Regulacji Energetyki.

Badanie o polskim rynku energii i świadomości energetycznej Polaków został o zrealizowane przez TNS OBOP w ramach zainicjowanej przez Grupę PTWP SA kampanii „Polska Efektywna Energetycznie”. Zakres tematyczny badania obejmował m.in. świadomość Polaków w zakresie rynku energii i praw konsumenckich z nim związanych, oszczędne i efektywne korzystanie z energii, poziom zadowolenia Polaków z dostawcy energii, rachunki za energię i oczekiwania z nimi związane oraz rolę URE. Badanie przeprowadzono w grudniu 2011 na reprezentatywnej próbie 619 osób odpowiedzialnych w swoich gospodarstwach domowych za opłacanie rachunków za energię.

Więcej informacji na tent temat znajduje się w raporcie: Raport_o_polskim_rynku_energii.pdf

Źródło: TNS OBOP

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (1)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
No avatar
elektropek
przede wszystkim ludzie nie potrafią czytać swoich rachunków za prąd ze zrozumieniem !
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl