Farnell element14   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Rittal Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Hybrydowa przystawka do napędu wózka inwalidzkiego z Politechniki Białostockiej
drukuj stronę
poleć znajomemu

Hybrydowa przystawka do napędu wózka inwalidzkiego z Politechniki Białostockiej

Hybrydowa przystawka do napędu wózka inwalidzkiego z Politechniki Białostockiej
fot. Politechnika Białostocka

Przystawkę do wózka inwalidzkiego, dzięki której wózek może być napędzany ręcznie lub silnikiem opracowali studenci z Politechniki Białostockiej. Rozwiązanie o nazwie HERMES jest prostsze i tańsze w produkcji niż dostępne na rynku rozwiązania.

Nawet 40 km może przejechać na jednym ładowaniu wózek inwalidzki zaopatrzony przystawkę napędową HERMES. Urządzenie pozwala na częściowy odzysk energii. Silnik może być więc ładowany np. podczas zjazdów z pochyłego terenu czy podczas hamowania. 

  Przy tym zasięgu HERMESA jestem w stanie codziennie jeździć do pracy albo na uczelnię. Nie wspominając już o spacerach w niedzielę. Obsługa jest po prostu banalna  ocenia użytkownik wózka Łukasz Kulaszewicz. Jak przyznał, obsługę przystawki bardzo łatwo jest opanować, wystarczy na to kilka minut.

Pod nazwą HERMES kryje się skrót: Hybrydowy Elektryczno-Ręczno-Mechaniczny Eksperyment StudenckiTwórcami HERMESA są członkowie Studenckiego Koła Naukowego Orthos - studenci inżynierii biomedycznej z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej: Mateusz Darmofał (kierownik, odpowiedzialny za modele 3D i dokumentację techniczną), Krzysztof Danowski (modele 3D i dokumentacja techniczna), Paweł Carewicz, Gustaw Antypiuk (wykonanie prototypu), Hubert Gudalewski (zaopatrzenie). Opiekunem koła naukowego Orthos jest dr hab. inż. Jarosław Sidun.

W projekcie wykorzystano programowalny silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Moc, przyśpieszenie i siłę hamowania użytkownik może regulować za pomocą oprogramowania sterującego (przez złącze USB). Dodatkowo wózek z HERMESEM może być napędzany ręcznie - poprzez mechanizm korbowy. Regulacja obciążenia odbywa się poprzez przerzutkę. Oba rodzaje napędu mogą być stosowane zamiennie lub równolegle. Bezpieczeństwo zapewniają dwa hamulce: elektryczny wbudowany w silnik oraz hydrauliczny, tarczowy.

Wprawdzie przystawki napędowe do wózków osób niepełnosprawnych dostępne są na rynku, lecz ich cena jest zwykle wysoka (około 20 tys. zł). Są więc trudno dostępne dla większości potencjalnych użytkowników.

  Zdecydowaliśmy, że zbudujemy taką przystawkę z napędem ręcznym. Ale potem doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby ją uzupełnić o napęd elektryczny  wspomina opiekun koła dr hab. inż. Jarosław Sidun z Politechniki Białostockiej.

od lewej: Paweł Carewicz, Hubert Gudalewski, Gustaw Antypiuk, Krzysztof Danowski, Mateusz Darmofał

Od lewej: Paweł Carewicz, Hubert Gudalewski, Gustaw Antypiuk, Krzysztof Danowski, Mateusz Darmofał, twórcy HERMES-a.

Twórcy wynalazku wspominają, że dość trudnym elementem konstrukcji było połączenie dwóch napędów: ręcznego i mechanicznego. Nie od początku było wiadomo, jak przeprowadzić łańcuch, by nie przeszkadzał podczas jazdy i skręcania. Rozwiązaniem jest prowadnica łańcucha, która odsuwa łańcuch na bezpieczną odległość. Pomaga to przy skrętach - daje konstrukcji dużo większą zwrotność. Koszt powstania tego prototypu to około 3 tys. zł, jak przewidują studenci cena rynkowa to ok. 5 tys. zł.

Produkcją HERMESA zainteresowana jest już jedna z firm.

Źródło: Politechnika Białostocka, www.naukawpolsce.pap.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl