Farnell element14   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Bosch prezentuje badanie dotyczące technologii Smart Home
drukuj stronę
poleć znajomemu

Bosch prezentuje badanie dotyczące technologii Smart Home

Bosch prezentuje badanie dotyczące technologii Smart Home
fot. Bosch

Bosch wspólnie z serwisem Twitter przeprowadził ankietę, w której zapytał, co użytkownicy wiedzą na temat technologii Smart Home i jakich funkcji najbardziej by sobie życzyli. Badanie przeprowadzono w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii, Hiszpanii oraz w USA.

Dla Brytyjczyków i Amerykanów zintegrowany dom mógłby stać się elementem codzienności, szczególnie jeśli mogliby zdalnie nim sterować: 60% Brytyjczyków i Amerykanów chciałoby to robić, podróżując koleją lub samochodem. Wśród Hiszpanów, Niemców i Austriaków, taka opcja interesuje połowę respondentów, natomiast wśród Francuzów zainteresowanie wyraziło 45%. Podobnie wygląda porównanie krajów, gdy w grę wchodził aspekt ograniczonej ilości czasu. Pośpiech to zresztą jedna z sytuacji, w których przede wszystkim kobiety byłyby skłonne docenić zalety inteligentnego domu. Tę cechę dzielą z najmłodszą grupą respondentów (16 do 24 lat). Grupa ta życzyłaby sobie inteligentnego domu, którym można sterować z kanapy. Niezależnie od kraju, wieku czy płci wizja dostępu do domu na przykład na urlopie jest dla użytkowników atrakcyjna, i wzrasta proporcjonalnie do wieku.  

Firma Bosch oferuje rozwiązania Smart Home w wielu obszarach związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego. System Bosch Smart Home cechuje interoperacyjność: zintegrowane urządzenia są ze sobą połączone za pośrednictwem centrali Bosch Smart Home Controller i mogą wymieniać się informacjami. Aplikacja Bosch Smart Home umożliwia sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, czujkami dymu i ruchu oraz nadzorowanie ich na tablecie lub smartfonie.

Na targach CES 2017 Bosch zaprezentuje czujkę dymu i ruchu oraz manager scenariuszy, a dzięki nim rozszerzone funkcje systemu Bosch. W przypadku wykrycia dymu czujka wyposażona w zintegrowaną syrenę alarmuje posiadaczy domu o niebezpieczeństwie. Dodatkowo, przez aplikację przesyłana jest także wiadomość na smartfon. Dzięki managerowi scenariuszy zintegrowany dom staje się jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze, co ułatwia życie jego mieszkańcom: na przykład wychodząc z domu, użytkownik nie musi sam sprawdzać, czy wyłączył ogrzewanie, urządzenia elektryczne lub światło.

Oszczędzanie energii – ważny argument dla respondentów na całym świecie

Technologia Smart Home pozwala zautomatyzować rutynowe zadania, zapewnia zdalną kontrolę i daje poczucie bezpieczeństwa. Jednak respondentów jeszcze bardziej przekonuje potencjał oszczędzania energii, gdy na przykład ogrzewanie wyłącza się automatycznie po otwarciu okien. Oszczędności są szczególnie ważne dla Hiszpanów, Francuzów i Brytyjczyków, wśród których ponad 70% wskazało oszczędzanie energii jako przekonujący argument.

Spokojna głowa na urlopie

Spokój i bezpieczeństwo jako argumenty przemawiające za technologia Smart Home wskazało prawie 60% respondentów. Inteligentny dom, który w razie włamania automatycznie włącza alarm i wysyła do mieszkańców powiadomienie push na smartfon przekonuje w takim samym stopniu jak myśl o tym, że dzięki zintegrowanym kamerom zawsze można sprawdzić, czy w domu wszystko w porządku. Bezpieczeństwo odgrywa istotną rolę przede wszystkim dla kobiet: o ile inne argumenty są dla nich mniej przekonujące niż w przypadku mężczyzn, o tyle w tej kwestii jest odwrotnie. Tylko jedna trzecia respondentów uważa za wygodną możliwość zaparzenia porannej kawy jeszcze będąc w łóżku. Tutaj ton nadają Francuzi: 42% respondentów z przyjemnością zobaczyłoby świeżo zaparzoną kawę, gdy rano wchodzą do kuchni.

Francuzi są bardziej przychylni zintegrowanym domom niż Amerykanie

Inteligentny dom pomaga łatwiej radzić sobie z codziennymi sprawami, oszczędzać energię i pieniądze oraz lepiej chronić dom. Jednak wielu użytkowników Twittera nie ma świadomości, co już dziś potrafią inteligentne domy. Co prawda dwie trzecie respondentów wie, że technologia Smart Home potrafi automatycznie wyłączyć światło, gdy domownicy wychodzą z domu. Ale już to, że piekarnik może zaproponować odpowiednie przepisy na potrawy przychodzi do głowy tylko 22% respondentów. Z porównania poszczególnych krajów wynika, że użytkownicy Twittera z Francji są bardziej przychylni technologii Smart Home niż na przykład Brytyjczycy, Amerykanie czy Austriacy. Niemcy natomiast, podobnie jak Hiszpanie, są zdania, że wiele z opcji, które już dziś są dostępne, to dopiero kwestia przyszłości.

Respondenci w wieku 25 do 34 lat oceniają możliwości technologii Smart Home jako najbliższe rzeczywistości. To, że wraz z rosnącym wiekiem maleje świadomość możliwości, nie dziwi aż tak bardzo jak fakt, że nawet osoby dobrze obeznane ze światem technologii cyfrowych nie znają funkcji, które są możliwe już dziś: zwłaszcza w grupie wiekowej 16 – 24 lata, która nie zna przecież świata bez internetu, inteligentne domy są zjawiskiem zaskakująco mało znanym. Powodem tego może być niewielkie znaczenie, jakie dla tej grupy respondentów mają kwestie mieszkaniowe. Argument ten nie jest jednak trafny w przypadku kobiet, które przy ocenie tego, co potrafi inteligentny dom, były jeszcze bardziej zachowawcze niż mężczyźni. Ponadto jedynie 50% respondentów wiedziało, że dzisiejsze systemy Smart Home umożliwiają komunikację pomiędzy różnymi typami urządzeń i cechuje je interoperacyjność, niezależnie od tego, czy pochodzą od tego samego producenta.

Spośród respondentów pytanych o powody, dla których do tej pory nie wyposażyli swoich domów w urządzenia zintegrowane, ponad połowa wymieniła wysokie koszty nabycia, przy czym kryterium to traciło na znaczeniu wraz z rosnącym wiekiem respondentów. Szczególnie Hiszpanie (70%) i Francuzi (68%) zwracali uwagę, że technologia Smart Home jest dla nich za droga. Dla jednej trzeciej respondentów istotną sprawą jest ochrona danych. Jest to temat, któremu wiele uwagi poświęca także firma Bosch. Wszystkie rozwiązania Bosch w dziedzinie Smart Home spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. Każdy użytkownik może sam zadecydować, czy jego dane będą zapisywane lokalnie, w domu, czy też będą transmitowane i wykorzystywane dla potrzeb usług realizowanych w chmurze.

31% respondentów nie zajmowało się do tej pory w ogóle tematem domu zintegrowanego. Jest to zaskakujące, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że istnieje tak wiele różnych obszarów, w których technologia Smart Home może być przydatna posiadaczom domów i mieszkań. Jednak co dziesiąty mieszkaniec Niemiec i Austrii już dał się przekonać do zalet tej technologii, a więc mieszka w zintegrowanym domu lub planuje takie rozwiązania wprowadzić – to więcej niż we wszystkich pozostałych krajach, w których przeprowadzono ankietę.

Internet jako najważniejsze źródło informacji

Dwóch na trzech ankietowanych użytkowników Twittera podało, że przed zakupem rozwiązań Smart Home zasięgnęłoby na ich temat opinii na stronach internetowych producentów i dystrybutorów. 42% wybrało w odpowiedzi blogi i fora. Tak więc internet jest jednoznacznie najważniejszym źródłem informacji, dopiero na trzecim miejscu z 35% znalazły się sklepy i handel stacjonarny. Szczególnie w Wielkiej Brytanii oraz USA handel stacjonarny odgrywa podrzędną rolę, tylko połowa respondentów z pozostałych krajów skorzystałaby właśnie z tego źródła informacji. Interesujące jest przy tym, że to najmłodsi respondenci woleliby zasięgnąć informacji offline i poszukać w tym celu sklepu stacjonarnego.

Informacje o badaniu

Ankieta wśród użytkowników Twittera została przeprowadzona w dniach od 26 lipca do 3 sierpnia 2016 roku. Wzięło w niej udział 6 265 respondentów z Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i USA; w każdym z krajów przebadano ponad 1 000 użytkowników Twittera, w Austrii prawie 500.

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl