Lepsze baterie litowo-jonowe z nowymi anodami - KRZEM - KATODA - AKUMULATORY LITOWO-JONOWE - BATERIE LI-ION - ANODA - PVDF - POLIFLUOREK WINYLIDENU
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Lepsze baterie litowo-jonowe z nowymi anodami
drukuj stronę
poleć znajomemu

Lepsze baterie litowo-jonowe z nowymi anodami

Lepsze baterie litowo-jonowe z nowymi anodami

Naukowcy z USA opracowali nową konstrukcję anod krzemowych dla baterii litowo-jonowych. Pozwalają one zwiększyć wydajność tych baterii o 30-40 proc. - poinformował magazyn "Technology Review".  

W bateriach litowo-jonowych zwykle montowane są anody złożone z proszku grafitowego i polifluorku winylidenu (PVDF), wymieszanych w rozpuszczalniku NMP. Uzyskaną w ten sposób zawiesiną pokrywa się płytki z metalowej folii i osadza w baterii.

Zespół naukowców z Georgia Institute of Technology i Clemson University podjął prace nad stworzeniem nowego typu anody opartej na krzemie, która może przynieść 10-krotny wzrost wydajności ogniw LiIon. Konieczna jest jednak zmiana jej konstrukcji. Nie można bowiem zastąpić proszku grafitowego związkami krzemu - anody z krzemu i PVDF zwiększają w czasie ładowania czterokrotnie swoją objętość i ulegają szybkiemu rozpadowi.

Po wielu eksperymentach, badacze znaleźli substancję, która umożliwia rozszerzanie się krzemowych anod bez ryzyka ich rozpadu. Jest to żel, stosowany w przemyśle spożywczym, otrzymywany z brunatnic (Phaeophyceae). Anoda, w której żel ten zastępuje PVDF, jest na tyle elastyczna iż może bez szkody ośmiokrotnie zmienić swoją objętość. Nie reaguje także z elektrolitem.

Jak powiedział "Technology Review" Gleb Juszin, dyrektor Center for Nanostructured Materials for Energy Storage w Georgia Institute of Technology, zastosowanie żelu eliminuje także konieczność używania rozpuszczalnika, co zmniejsza koszty i pracochłonność procesu wytwarzania anod.

Jak wykazały pierwsze testy, znacznie wzrosła również wydajność baterii i liczba cykli ładowania-rozładowania w stosunku do ogniw z tradycyjnymi anodami grafitowymi. Jak stwierdził Juszin, litowo-jonowe baterie z nowymi anodami mają pojemność większą o 30-40 proc. i dłuższy okres pracy.

Zespół z Georgia Institute of Technology pracuje obecnie nad nowymi katodami. Juszin ma nadzieję, że nowe katody i anody pozwolą zwiększyć pojemność baterii o 75-80 proc., "co oznaczałoby skonstruowanie całkowicie nowej klasy ogniw". 

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl