Farnell element14   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Rittal Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Automatyka AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-EURODRIVE Polska
drukuj stronę
poleć znajomemu

AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-EURODRIVE Polska

fot. AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-EURODRIVE Polska

Zasady fizyki obowiązujące w technice transportowej, często stanowią naturalną barierę dla wielu wizjonerskich pomysłów, co do sposobów przemieszczania ludzi, towarów czy urządzeń. Z reguły jednak ciągły postęp technologiczny nieustannie otwiera nowe możliwości, które wielu z takich wizji pozwalają się urzeczywistnić. Znakomitym przykładem tej reguły są wózki AGV – Automated Guided Vehicle.

Logistyka w zakładach produkcyjnych przy użyciu wózków AGV nie jest nowością. Zastosowana technologia ograniczała funkcjonalność ze względu na wagę akumulatorów oraz czas  ich ładowania. Dzięki postępowi technologicznemu obydwie bariery zostały zlikwidowane i koncepcja AGV zaczyna pojawiać się coraz częściej.

Nowa wersja AGV - to bezzałogowe pojazdy transportowe o zmniejszonej wadze, ze względu na wyeliminowanie mało funkcjonalnych akumulatorów i wprowadzenie innowacyjnej technologii ładowania.

Postęp technologiczny umożliwił:

  • Zastosowanie do magazynowania energii superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania
  • Bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych
  • Bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów - Bluetooth, WLAN, laser
  • Zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych – systemy Safety w oparciu o skanery bezpieczeństwa.

W wielu zakładach mobilne urządzenia transportowe, jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego, są jedynym rozwiązaniem, aby np. nie zamykać dróg transportowych, czy ciągów komunikacyjnych.

Wprawdzie rozwiązaniem mogą być również wózki widłowe, ale nie są one wyposażane w systemy bezpieczeństwa i wymagają obsługi ludzkiej. W przypadku AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia.

Systemy zasilania

  • Pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (MOVITRANS®). W tej wersji wózki wyposażone są w system, zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z  zastosowaniem tej technologii zależą od ich ilości.
  • Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora jest rzędu jednej minuty.
  • Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych zatopionych w podłożu na całych trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko na wypadek zaniku zasilania.
  • Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.

Pakiet superkondensatorów
Fot. 2. Pakiet superkondensatorów

Nawigowanie w przypadkach pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania

Za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu. Taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenie taśmy w innym miejscu Naprowadzanie antenowe na kable pętli  indukcyjnej w podłożu – dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu MOVITRANS®

MOVITRANS®Fot. 3. MOVITRANS®

System prowadzenia na taśmę  
Fot. 4. System prowadzenia na taśmę

Sterowanie pojazdami

  • Ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na  pojeździe Z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth
  • Z nadrzędnego sterownika poprzez WLAN
  • Tagi RFID na trasie przejazdu aktualizujące informację o położeniu wózka
  • Wózki standardowo posiadają możliwość jazdy w dowolnym kierunku w trybie ręcznym

Głowica RFID  
Fot. 5. Głowica RFID

Panel DOPFot. 6. Panel DOP

Bezpieczeństwo

 Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa.

Opcjonalnie:

  • Bezpieczne funkcje napędowe typu
  • Bezpieczna kontrola hamulca
  • Bezpieczne zatrzymanie
  • Bezpieczna prędkość

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się znaleźć się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych.

Skaner bezpieczeństwa SICKFot. 7. Skaner bezpieczeństwa SICK

Układ napędowy

 Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

 

Napęd z silnikiem CMPZ 
Fot. 8. Napęd z silnikiem CMPZ

Warianty pojazdów

Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z Klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb, bazując na podstawowych standardach odnośnie zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach 1 oraz 2 tony i kilku możliwościach pobierania i wyładowywania ładunku – patrz warianty w tabeli.

Wersja ze stołem obrotowym i przenośnikiem rolkowym.

Wózek w tej wersji ma możliwość pobrania ładunku (np. palety)
z kierunku „na wprost” oraz wyładowania po obróceniu o 90 stopni
poprzecznie do toru jazdy. Również w odwrotnej kolejności.


Wersja z poprzecznym przenośnikiem rolkowym.
Wózek może pobierać i wyładowywać ładunek na obydwie strony w stosunku do toru jazdy.


Wersja z przenośnikiem łańcuchowym i poprzecznym przenośnikiem rolkowym.
Wózek może pobierać lub wyładowywać ładunek w kierunku toru jazdy
oraz pobierać i wyładowywać bez obracania poprzecznie do toru jazdy.


System napędowy wózków AGV
Fot. 9. System napędowy wózków AGV

DANE TECHNICZNE WÓZKÓW SAMOJEZDNYCH AGV

Prędkość liniowa

  • do 48 m/min. dla konstrukcji kompaktowej
  • do 90 m/min. dla konstrukcji dzielonych wózek jezdny + przyczepa

Zasięg

  • brak ograniczeń przy zasilaniu bezprzewodowym Movitrans®
  • do 100 metrów przy zasilaniu z superkondensatorów

Promień skrętu

  • typowo 1,5 metra

Komunikacja

  • binarna z użyciem Bluetooth dla krótkich dystansów
  • binarna/Profinet/Profibus z użyciem WLAN przy długich dystansach

Napęd jazdy

  • serwomotory serii CMPZ

Nawigacja

  • anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe Movitrans® lub głowice optyczne
  • śledzące taśmę naklejoną na posadzce

Pozycjonowanie

  • z użyciem głowicy i tagów RFID

Bezpieczeństwo

  • dwa laserowe skanery bezpieczeństwa SICK

Funkcjonalność

  • pobranie, przetransportowanie i oddanie europalety w trybie automatycznym
  • śledzenie toru jazdy
  • dojazd do zadanych pozycji w trybie automatycznym
  • sterowanie z panela operatorskiego dla ruchu ręcznego
  • programowane strefy bezpieczeństwa
  • nadawanie numerów dla tagów RFID

 AGV – samojezdne wózki transportowe nowej generacji

Fot. 10. AGV – samojezdne wózki transportowe nowej generacji

Oferowane przez firmę SEW-EURODRIVE Polska rozwiązania dają użytkownikom szerokie spektrum korzyści w postaci:

  • fachowego lokalnego wsparcia technicznego przy definiowaniu funkcji transportowych, wyborze wariantu wózka i doborze parametrów pojazdu - już na etapie projektowania
  • gwarancji solidnego wykonania kompletnych pojazdów
  • alternatywnego dostarczania kompletnych systemów do zabudowy na pojazdach wykonywanych samodzielnie przez użytkowników (układ napędowy, superkondensatory, sterowanie)
  • uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-EURODRIVE Polska na obiektach u Klientów
  • wsparcia w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez Klienta
  • fachowego fabrycznego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, w tym linią serwisowa Hotline 24h
  • możliwości zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków poprzez sieć internetową lub telefonię komórkową
  • pomocy w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków

Referencją dla takiego przypadku jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-EURODRIVE Polska w Łodzi. Zapraszamy do zapoznania się z tym rozwiązaniem, chętnie doradzimy i podzielimy się naszym doświadczeniem.

Informacje techniczne dostępne są na stronie internetowej:
www.sew-eurodrive.pl/agv

follow us in feedly
Średnia ocena:
 
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o.
SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, Łódź
tel.  + 48 42 293 00 00
fax.  +48 42 293 00 45
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl