Ekscytujące E-mobility - ENERGIA ELEKTRYCZNA - NAPĘD HYBRYDOWY - SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY - VATTENFALL - POLITECHNIKA ŚLĄSKA - E-MOBILITY - VOLVO - WTYCZKOWÓZ - THINK CITY - REDUKCJA EMISJI CO2 - PLUG-IN - TOMASZ BISKUP - BMW - NUON
Farnell, An Avnet Company   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Ekscytujące E-mobility
drukuj stronę
poleć znajomemu

Ekscytujące E-mobility

Ekscytujące E-mobility

Na lotnisku Muchowiec w Katowicach 29 lipca 2010 zaprezentowano samochód elektryczny Think City. Samochód ten służył przez kilka tygodni Jakubowi Janikowi. W trakcie spotkania pierwszy użytkownik auta podzielił się swoimi wrażeniami z jazdy.

Vattenfall jest przekonany, że samochód elektryczny to przyszłość komunikacji. Firma angażuje się w wiele projektów mających promować pojazdy zasilane energią elektryczną. Wiodące koncerny motoryzacyjne przed końcem roku 2010 zaoferują Klientom pierwsze modele seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych. Prognozy ekspertów wskazują, że ich udział w ogólnej liczbie kupowanych samochodów w 2020 roku będzie wynosił od 2 do 10%. Największe europejskie miasta wdrażają strategie zrównoważonego transportu, w których kluczowe miejsce zajmują pojazdy elektryczne. Najczęściej wymieniane zalety takiego napędu to redukcja emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, wyższa efektywność energetyczna i znacząca redukcja kosztów eksploatacji, bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu, płynne przyspieszenia oraz uniezależnienie od paliw kopalnych i wahań ich cen.

Jakub Janik od 1 czerwca 2010 porusza się po Śląsku norweskim samochodem elektrycznym Think City. Kierowca uważa, że autko „dobrze i cicho się prowadzi”. Czy to już początek rewolucji? Think pozostawał pod stałym nadzorem ekspertów z Politechniki Śląskiej prowadzących projekt demonstracyjno-badawczy. W trakcie kilku tygodni zdobyliśmy cenne informacje dotyczące doświadczeń i zachowań kierowcy, tworząc analizę technicznych, ekonomicznych i ekologicznych aspektów użytkowania samochodu elektrycznego.

Think City:

  • Zasięg: 160 km
  • Przyspieszenie: 0-50 km/h w 6,5 s
  • Prędkość maksymalna: 110 km/h
  • Silnik elektryczny: indukcyjny klatkowy o mocy 17kW
  • Akumulatory: ZEBRA (NaClNi) 23 kWh
  • Ładowanie 0-80%: około 8 h (230V, 16 A) 

E-mobility w Vattenfall

W Szwecji Vattenfall współpracuje z Volvo przy tworzeniu samochodu hybrydowego typu „plug-in”, w którym tradycyjny silnik spalinowy jest tylko uzupełnieniem dla napędu elektrycznego. Pierwsze, seryjne samochody wejdą na rynek w roku 2012. Od kilku miesięcy, szesnaście rodzin testuje dwa modele V70 w ramach trwającego programu pilotażowego. 

W Niemczech Vattenfall prowadzi projekt demonstracyjny we współpracy z koncernem BMW. Pięćdziesiąt samochodów MINI E zostało przekonwertowanych na napęd elektryczny. Obecnie pojazdy są testowane w Berlinie. W tym mieście w ramach projektu uruchomiono także 50 stacji ładowania. Vattenfall zaangażowany jest także w tzw. Regiony Modelowe Hamburg i Berlin, gdzie we współpracy z publicznym sektorem transportowym, przedsiębiorstwami parkingowymi, oraz energetycznymi, analizowane są różne formy transportu elektrycznego. 

W Amsterdamie Vattenfall, za pośrednictwem należącej do niego spółki Nuon, realizuje projekt pilotażowy związany z instalowaniem publicznych stacji ładowania, z których mieszkańcy mogą bezpłatnie korzystać. To najważniejsze i najbardziej widoczne działania. Realizowanych jest także wiele projektów o charakterze badawczo-rozwojowym np. dotyczących różnych technologii ładowania.

Test elektrycznego samochodu Think City

Test przygotowany i przeprowadzony przez dr Tomasza Biskupa Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny

Trasa testowa: Gliwice > Wielowieś > Toszek > Kotulin > Gliwice

  • długość trasy: 100, 2 km
  • początkowy stan akumulatora: 100% 
  • końcowy stan akumulatora: 43%
  • energia na doładowanie do 100%: 17,2 kWh
  • średnie zużycie energii: 17,17 kWh/100 km
  • koszt przejechania 100 km:

- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 6,86 zł 
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 4,63 zł

  • prędkość max. GPS 106 km/h
  • prędkość max dla stanu 55%: 97 km/h
  • przyśpieszenia zgodne danymi producenta
  • emisja CO2 Think City: 102 g/1km (produkt zielony Vattenfall)
  • emisja CO2 VW Polo 60KM 148g/1km)

Pomiary z okresu 1.06 – 12.07. 2010: 

  • łączna trasa: 3331 km
  • średni dzienny przebieg: 77 km 
  • najdłuższa trasa: 100,2 km 
  • łączna energia dostarczona do akumulatora: 720 kWh 
  • średnie zużycie energii: 21,6 kWh/100km 
  • koszt przejechania 100 km:

- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 8,61 zł 
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 5,82 zł 

  • częstotliwość ładowania: raz dziennie 
  • najczęstszy okres ładowania 22.00 – 10.00 
  • energia dostarczona w cyklu: 2 kWh – 25 kWh - średnio 16,8 kWh na ładowanie 
  • średnia emisja CO2 okresu: 129g/km, (VW Polo, 60KM – 148g/km) 
  • oszczędność CO2 z okresu: 42 dni - 63,3 kg CO2

Wnioski ogólne z testu

  • Od strony napędowej (silnik i przekształtnik) rozwiązania sprawdzone, bezpieczne i bezawaryjne, łączna sprawność do 90%,
  • Bardzo dobre właściwości trakcyjne pojazdu: duży moment rozruchowy, duża przeciążalność momentem, możliwość kształtowania charakterystyk napędu, możliwość hamowania odzyskowego,
  • Główny problem - zasobnik energii: masa, pojemność, sprawność, szybkość ładowania, możliwość przepływu dużej wartości prądu w czasie ładowania i rozładowania,
  • Cena zasobnika i recycling,
  • Perspektywy rozwojowe: nowe akumulatory trakcyjne: Li-ion, Li-Polimerowe, superkondensatory, ogniwa paliwowe.

 

    follow us in feedly
    REKLAMA

    Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

    Zapisz się
    Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
    Komentarze (1)
    Dodaj komentarz:  
    Twój pseudonim: Zaloguj
    Twój komentarz:
    dodaj komentarz
    Brak obrazka
    wyniki ok, ale żeby "ekscytujące"?
    REKLAMA
    REKLAMA
    Nasze serwisy:
    elektrykapradnietyka.com
    przegladelektryczny.pl
    rynekelektroniki.pl
    automatykairobotyka.pl
    budowainfo.pl