Elektrycznie napędzany motoszybowiec - POLITECHNIKA WARSZAWSKA - NAPĘD ELEKTRYCZNY - AKUMULATORY - POLITECHNIKA RZESZOWSKA - PODKARPACIE - LOTNICTWO - AOS-71 - MOTOSZYBOWIEC
Farnell, An Avnet Company   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Elektrycznie napędzany motoszybowiec
drukuj stronę
poleć znajomemu

Elektrycznie napędzany motoszybowiec

Elektrycznie napędzany motoszybowiec
fot. Politechnika Warszawska
Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71 powstał w ramach wspólnego przedsięwzięcia politechnik Rzeszowskiej i Warszawskiej. Jest to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie.

Przy budowie maszyny pracował międzyuczelniany zespół pracowników i studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej i Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW pod kierownictwem prof. Marka Orkisza, obecnego rektora Politechniki Rzeszowskiej.

Jak poinformował PAP kierownik projektu prof. Orkisz, konstrukcja motoszybowca została dostosowana do specyficznych warunków terenowych górskiego szybowiska w Bezmiechowej (Podkarpackie), ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wynikających z wykonywania lotów żaglowych. Chodzi o to, że maszyna, spychana np. przez prądy powietrzne, wzniesie się samodzielnie, bez pomocy urządzeń zewnętrznych.

Motoszybowiec ma chowany, ekologiczny napęd, umożliwiający długie i bezpieczne loty oraz wygodną i obszerną kabinę z dwoma siedzeniami obok siebie, a nie jak zazwyczaj w szybowcach jedno za drugim. Ponadto jest lekki – jego masa własna wynosi 470 kg. Może rozwinąć prędkość 260 kilometrów na godzinę.

Dzięki napędowi elektrycznemu, który jest bardziej niezawodny niż np. silniki spalinowe, loty AOS-71 mają być bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami, nawet gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.

Maszyna jest wyposażona w ważące 6 kg akumulatory (cały napęd waży około 100 kg). Aby wzniosła się w powietrze, wystarczy ją naładować, podłączając na kilka godzin do prądu.

Profesor wyjaśnił, że naładowane baterie wystarczą na godzinny lot w przypadku, gdy motoszybowiec zostanie wyniesiony w górę, np. przy użyciu wyciągarki, lub na około 20 minut szybowania, gdy maszyna wzniesie się samodzielnie dzięki swojemu napędowi.

Motoszybowiec jest wykorzystywany m.in. jako latające laboratorium Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Przed nim jeszcze 50 godzin lotów koniecznych do upewnienia się, że jego konstrukcja jest niezawodna.

Gdy AOS-71 pomyślnie przejdzie testy, będzie go można używać też do szkolenia podstawowego pilotów, do nauki podstaw akrobacji, startów w zawodach, patrolowania lasów, a także do lotów rekreacyjnych i pasażerskich.

Projekt budowy dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt był przyznany Politechnice Rzeszowskiej. Prace nad motoszybowcem rozpoczęły się w lipcu 2008 roku. Prawo własności przemysłowej do AOS-71 posiadają obie uczelnie.

AOS-71 był już testowany zarówno bez użycia silnika, jak i z napędem.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl