Farnell element14   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Phoenix Contact Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
Farnell element14
strona główna Aktualności Napędy hydrauliczne na pokładzie lodołamaczy rzecznych
drukuj stronę
poleć znajomemu

Napędy hydrauliczne na pokładzie lodołamaczy rzecznych

Napędy hydrauliczne na pokładzie lodołamaczy rzecznych
fot. Bosch Rexroth

Flotylla lodołamaczy rzecznych eksploatowanych w Polsce obejmuje 24 jednostki. Najmłodsza z nich liczy sobie 25 lat, a najstarsza 44 lata. 8 września flotylla wzbogaciła się o 2 nowe statki zbudowane w Szczecinie.

Chrzest dwóch prototypowych lodołamaczy rzecznych, wykonanych przez Morską Stocznię Remontową "Gryfia" dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, odbył się przy nabrzeżu Kapitanatu Portu Szczecin. Lodołamacze, liniowego Andrzeja i czołowego Stanisława, zbudowano w ramach projektu "Budowa dwóch specjalistycznych statków (lodołamaczy) do prowadzenia czynnej osłony przeciwlodowej w ramach ochrony przeciwpowodziowej realizowanej na Odrze przez RZGW Szczecin". Budowa lodołamaczy została sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu obejmującego odbudowę całej flotylli lodołamaczy.

Lodołamacz czołowy Stanisław ma długość 35,7 m i jest przeznaczony do prowadzenia lodołamaczy liniowych i łamania przed nimi frontalnej pokrywy lodowej na rzece. Lodołamacz liniowy Andrzej ma długość 30,1 m i jego zadaniem jest podążanie za lodołamaczami czołowymi i poszerzanie wyłamanej przez nie rynny oraz rozdrabnianie wtórnych zatorów lodowych, jakie powstają z kry spływającej po pokruszeniu pokrywy frontalnej. Nowe lodołamacze są statkami wielozadaniowymi. Oprócz łamania lodów, mogą także pełnić rolę holowników, a dzięki wyposażeniu w urządzenia gaśnicze również statków pożarniczych. Budowa prototypowych jednostek odbywała się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków (PRS), który zatwierdzał dokumentację oraz dokonywał odbiorów na jednostkach.

Stanisław i Andrzej wyposażone są w hydraulicznie podnoszone sterówki, co umożliwia im przepływanie pod niskimi przęsłami mostów, a także w hydraulicznie podnoszone i opuszczane radary oraz maszty. Dostawcą wyposażenia hydraulicznego była firma Bosch Rexroth

Zaprojektowany i dostarczony napęd hydrauliczny składa się z:

  • zainstalowanego pod pokładem agregatu hydraulicznego wraz  z nabudowaną rozdzielnicą sterującą, 
  • siłowników hydraulicznych wraz  z blokami funkcjonalnymi do sterowania nadbudówką, radarem oraz masztem,
  • bloku sterowania zdalnego,
  • sterownika ręcznego pokładowego, 
  • układu awaryjnego.

Prototypowe jednostki wyposażone są  w zdwojony system sterowania:

  • sterowanie zdalne elektryczne ze sterówki,
  • sterowanie lokalne, ręczne z poziomu pokładu oraz w układ sterowania awaryjnego na wypadek braku zasilania elektrycznego.

Oba statki rozpoczną pracę na Odrze i Warcie w nadchodzącym sezonie zimowym 2014/2015. Po uzyskaniu pozytywnej oceny eksploatacyjnej przewidywana jest budowa kolejnych bliźniaczych jednostek, co rozpocznie proces wymiany przestarzałej flotylli lodołamaczy rzecznych na Odrze i Wiśle.

Kontakt dla czytelników:
mgr inż. Dariusz Pachwicewicz
Bosch Rexroth, Polska
tel.: +48 58 520 89 92
dariusz.pachwicewicz@boschrexroth.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 102/104, Warszawa
tel.  +48 22 738 18 00
$nbsp;
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl