Farnell element14   ASTOR Sp. z o. o.   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Rittal Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Automatyka Wzrost efektywności energetycznej układów hydraulicznych w maszynach i pojazdach roboczych
drukuj stronę
poleć znajomemu

Wzrost efektywności energetycznej układów hydraulicznych w maszynach i pojazdach roboczych

fot. Bosch Rexroth

Znacząca redukcja zużycia energii z jednoczesnym obniżeniem emisji CO2 i spalin przy zachowaniu co najmniej tej samej sprawności – oto zagadnienia, z którymi zmagają się zarówno producenci maszyn jak i użytkownicy, a które wynikają z wchodzących w 2014 roku surowych norm Tier 4 dla maszyn mobilnych.

Pierwsze prace studialne wskazują na trend zmierzający do zmniejszania wielkości silnika spalinowego oraz obniżania prędkości obrotowej silnika spalinowego. Obie koncepcje wymagają nowego podejścia zarówno do napędu jazdy, jak też układu roboczego tak, aby zachować zainstalowaną moc użyteczną przy zmienionej charakterystyce silnika spalinowego.

Działy badawczo-rozwojowe koncentrują się na aspektach zwiększenia efektywności energetycznej maszyn, jak również na możliwości korzystania z energii na żądanie, jej magazynowania oraz rekuperacji (odzysku).

Aby osiągnąć narzucony cel konieczne staje się kompleksowe, systemowe potraktowanie przedsięwzięcia.

Dzięki BlueHydraulics firma Bosch Rexroth spełnia te wymagania, oferując w szerokim zakresie komponenty o dużej sprawności, kompletne moduły i innowacyjne rozwiązania systemowe dla aplikacji mobilnych, aplikacji przemysłowych i automatyzacji przemysłu.

Rexroth BlueHydraulics oferuje wiodące technologicznie, inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że aplikacje mobilne są bardziej „wydajne” i przyjazne dla środowiska.

Wzrost efektywności energetycznej układów hydraulicznych w maszynach i pojazdach roboczych


Systemy hydrauliczne dopasowane do aplikacji 

Tak jak w przeszłości, układy hydrauliczne okazują się niezwykle elastyczne w stosunku do zmieniających się warunków. Już samo wprowadzenie techniki proporcjonalnej dało lepsze możliwości sterowania czy regulacji w uprzednio znanej technologii włącz-wyłącz pracy hydrauliki. Kiedy procesy automatyzacji stały się standardem, w obszarze elektrohydrauliki również podjęto kroki umożliwiające cyfrowe sterowanie układami i elementami hydraulicznymi. Rezultatem jest znacznie wyższa dynamika oraz precyzja sterowania odbiornikami hydraulicznymi. Ponadto przeniesienie szeregu funkcji na oprogramowanie (sterowników) zwiększa elastyczność w zakresie nowych funkcjonalności maszyny bez ingerencji w jej komponenty.

Największe oszczędności energii osiągnięto dzięki możliwości sterowania odbiornikami poprzez oprogramowanie (w sterowniku elektronicznym), w trybie na żądanie lub, w zależności od potrzeb, w bezpośrednim połączeniu z optymalizowanym współczynnikiem sprawności tych komponentów.

Rexroth BlueHydraulics czerpie z tych możliwości w wielu rozwiązaniach systemowych dla aplikacji mobilnych i przemysłowych w celu zaoszczędzenia energii, zwiększenia efektywności i redukcji emisji spalin przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacyjnych.

Rexroth BlueHydraulics


Połączenie sterowania silnika spalinowego i hydrauliki – połączenie idealne 

Aby uzyskać odpowiednio wysoką dynamikę układu jazdy i układu roboczego maszyny przy obniżonej prędkości obrotowej silnika spalinowego, konieczne jest inteligentne połączenie sterowania silnika spalinowego i hydrauliki. Firma Bosch Rexroth opracowała nową koncepcję DHC – Diesel Hydraulic Control. Hydrauliczny napęd jazdy oraz hydraulika robocza informują z wyprzedzeniem silnik spalinowy o obciążeniu, a ten przewidująco pracuje tak, aby nie dopuścić do znacznych wahnięć prędkości obrotowej. Hydraulika i silnik spalinowy komunikują się nawzajem i współdziałają, aby zużycie i emisja spalin pozostała na niskim poziomie.

Ponadto system DHC w sposób inteligentny wspiera „downsizing” czyli zmniejszenie wielkości silnika spalinowego m.in. w maszynach budowlanych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu komponentów o zwiększonym poziomie ciśnienia w układzie hydraulicznym. Skok mocy w komponentach hydraulicznych umożliwia skompensowanie ekonomicznego i technicznego wpływu nowych norm emisji spalin.

Zużycie paliwa znacznie spada w porównaniu z konwencjonalnym układem, ponieważ silnik spalinowy dostarcza tyle mocy ile aktualnie potrzebne jest komponentom hydraulicznym. Przy zastosowaniu produktów hydraulicznych o wysokiej sprawności, np. dla układu napędowego jazdy – pomp wielotłokowych A4VG nowej serii 40 i silników hydraulicznych wielotłokowych A6VM serii 71, mogących pracować nawet do 500 bar, można uzyskać znaczącą poprawę sprawności napędu jazdy, a tym samym znacznie obniżyć wielkość silnika spalinowego.

Więcej mocy pomimo zredukowanej siły silnika spalinowego – nowe jednostki wielotłokowe o wysokim ciśnieniu pracy A4VG serii 40 i A6VM serii 71

Więcej mocy pomimo zredukowanej siły silnika spalinowego – nowe jednostki wielotłokowe o wysokim ciśnieniu pracy A4VG serii 40 i A6VM serii 71

HVT – Hydromechaniczna przekładnia o zmiennym przełożeniu 

HVT – Hydromechaniczna przekładnia o zmiennym przełożeniu

Hydromechaniczna przekładnia o zmien­nym przełożeniu HVT jest przykładem układu napędowego, posiadającego zalety układów hydrokinetycznych i hydrostatycznych.

W tym układzie napędowym przekładnia hydrostatyczna pracuje równolegle z napędem mechanicznym.

Podczas startu pojazdu oraz jazdy z niskimi prędkościami napęd przekazywany jest przez układ hydrostatyczny. Podczas zwiększania prędkości z częściowym obciążeniem silnika spalinowego używany jest równocześnie napęd hydrostatyczny i mechaniczny. Powoduje to przyspieszenie pojazdu bez przerwania siły napędowej.

Podczas jazdy z maksymalną prędkością moc przekazywana jest drogą mechaniczną przy zachowaniu wysokiej sprawności układu napędowego.

Praca obu napędów sterowana jest elektronicznym układem sterującym umożliwiającym, w zależności od warunków pracy pojazdu, wybór przepływu napędu przez układ hydrostatyczny i mechaniczny. Układ zapewnia również napęd przekładni stałą mocą silnika spalinowego.

Przekładna HVT umożliwia napęd stałą mocą zarówno przy zmiennej prędkości jazdy jak i przy obciążeniu pojazdu. Ta właściwość przekładni HVT, jak również jej wysoka sprawność umożliwiają zastosowanie silnika o mniejszej mocy w porównaniu do silnika napędzającego pojazd z układem hydrokinetycznym lub hydrostatycznym. Mniejsza moc silnika powoduje mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję spalin.

Podwójny napęd wykorzystywany był dotychczas w traktorach. Firma Bosch Rexroth zastosowała ten rodzaj napędu w maszynach budowlanych, takich jak ładowarki i równiarki.

Dzięki wysokiej sprawności oraz dużym przyspieszeniom układu uzyskano wysoką wydajność maszyn.

Począwszy od pierwszego pomysłu aż do produktu seryjnego firma Bosch Rexroth troszczy się o inteligentne korzystanie z energii, pomagając producentom maszyn zredukować również emisję spalin. Myślą przewodnią staje się systemowe podejście do realizowanego przedsięwzięcia oraz efektywne wykorzystanie energii przy minimalnym zużyciu paliwa.

Kontakt dla czytelników:
mgr inż. Krzysztof Soboń    
Tel.: +48 22 738 1860
e-mail: krzysztof.sobon@boschrexroth.pl

follow us in feedly
Średnia ocena:
 
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 102/104, Warszawa
tel.  +48 22 738 18 00
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl