Farnell element14   ASTOR Sp. z o. o.   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Rittal Sp. z o.o.   Fluke Europe B.V.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Elektrotechnika Zdalny serwis maszyn, czyli przewidywanie przyszłości
drukuj stronę
poleć znajomemu

Zdalny serwis maszyn, czyli przewidywanie przyszłości

fot. ABB

Doraźny serwis oraz usuwanie awarii, gdy już wystąpią, nie zapewnią niezawodności urządzeń i instalacji przemysłowych oraz jej żywotności w dłuższej perspektywie czasu. Najskuteczniejszą dzisiaj metodą utrzymania ciągłości ruchu i uniknięcia nieplanowanych przestojów jest wykorzystanie zdalnych technik diagnostycznych, które pozwalają – przy minimalnym zaangażowaniu służb utrzymania ruchu – na bieżąco określać faktyczny stan urządzeń i systemów oraz przewidywać niekorzystne zdarzenia z dużym wyprzedzeniem.

Firma ABB od wielu lat rozwija i udoskonala zaawansowane techniki diagnostyczne. Zdalny serwis i monitoring urządzeń i procesów produkcyjnych, należą dzisiaj do standardowej oferty. Zdalną kontrolą objęte mogą być pojedyncze urządzenia, takie jak napędy, sterowniki, elementy elektrycznych układów zasilania, roboty przemysłowe, jak również procesy technologiczne pod kątem efektywności ich prowadzenia oraz możliwości optymalizacyjnych.

Systemy dla przemienników częstotliwości napięcia

W przypadku wszechobecnych w przemyśle napędów, usługi zdalnego serwisu dostępne są dla przemienników częstotliwości, zarówno niskiego, jak i średniego napięcia. Do zdalnego monitorowania pracy falowników SN służy niewielkie urządzenie Drive Monitor, natomiast dla niskich napięć dedykowany jest moduł NETA-21. Drive Monitor jest samodzielnym inteligentnym systemem diagnostycznym pobierającym, archiwizującym i analizującym wybrane sygnały i parametry przemiennika. Nadzoruje pracę do ośmiu urządzeń w czasie ciągłym, sygnalizując zdarzenia potencjalnie niewłaściwe. Do takich zdarzeń możemy zaliczyć błędy powodujące nieplanowane zatrzymanie, alarmy oraz zmiany parametrów dokonane przez użytkownika. Z kolei NETA-21 jest modułem komunikacyjnym wysyłającym podstawowe parametry pracy przemiennika do „chmury”. Interfejs użytkownika wykorzystuje przeglądarkę internetową, dzięki czemu dostęp do kluczowych danych możliwy jest z dowolnego miejsca bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania.

Monitorowanie stanu rozdzielnic

Kolejnym ważnym elementem każdej instalacji są systemy zasilające. Firma ABB opracowała oprogramowanie do monitorowania stanu rozdzielnic – MService dla rozdzielnic niskiego napięcia typu MNSiS. Zostało ono stworzone, aby pomóc użytkownikom w poprawie efektywności działania urządzenia wykorzystując proaktywne podejście do konserwacji rozdzielnic – podejście oparte na faktycznych potrzebach. MService monitoruje stan urządzenia począwszy od zbierania w czasie rzeczywistym danych obiektowych aż do wykonywanie algorytmów oceny i bieżące informowanie użytkowników o wymaganych czynnościach konserwacyjnych. Zbieranie i przechowywanie danych oraz alarmów i zdarzeń systemowych umożliwia szczegółową analizę efektywności działania zarówno aparatury procesowej, jak i rozdzielnicy MNSiS.

Oprogramowanie umożliwia również nadzór operacyjny oraz identyfikację silników lub urządzeń, które nie były używane przez dłuższy okres oraz informuje o wskazanych kwestiach dotyczących konserwacji. Dodatkowo realizuje ciągłą kontrolę wszystkich wewnętrznych komponentów, ich stopnia zużycia oraz oblicza czas eksploatacji. MService pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo awarii rozdzielnicy MNSiS pomiędzy okresami konserwacji, co zapewnia lepszą dostępność i stan techniczny urządzenia oraz obniża koszty operacyjne.

MyRobot – aplikacja dla robotów

ABB to największy dostawca robotów przemysłowych oraz modułowych rozwiązań i systemów dla przemysłu. Firma zainstalowała na całym świecie ponad 250 tys. robotów, a jako odpowiedzialny dostawca zapewnia szybki i niezawodny serwis, również w trybie zdalnym. Monitorowanie stanu robotów 24/7 zwiększa czas bezawaryjnej pracy urządzenia i jego wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji. Usługa pozwala na wyeliminowanie do 50 proc. nieplanowanych przestojów, a także zdalne wznowienie pracy robota, minimalizując straty produkcyjne.

Zdalny serwis realizowany jest za pośrednictwem linii LAN i złącza RS232, a uzyskane informacje są wysyłane poprzez sieć bezprzewodową GSM na zabezpieczony serwer ABB, nie ma więc potrzeby ingerencji w sieć wewnętrzną użytkownika. Informacje z serwera są następnie przesyłane do aplikacji internetowej MyRobot. Dzięki tej aplikacji można sprawdzić stan robota lub też pobrać wszystkie potrzebne informacje. Na podstawie zgromadzonych danych inżynierowie ABB analizują komunikaty o błędach, a w przypadku wykrytych usterek natychmiast zajmują się problemem.

Platforma Service Port

Jednym z ciekawszych rozwiązań diagnostycznych, opracowanych i wdrożonych przez ABB, jest platforma serwisowa ServicePort. Pełniąc rolę lokalnego terminala umożliwia dostęp do usług i specjalistycznej wiedzy z zakresu systemów automatyki lub procesów technologicznych, w których urządzenia ABB pełnią ważną rolę. W oparciu o ciągły monitoring wyposażenia i parametrów procesowych ServicePort tworzy zbiór danych do analizy i rozwiązywania problemów. Klienci mogą przeglądać odpowiednie kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w celu szybszego i sprawniejszego wdrożenia zmian dążących do podniesienia efektywności. Usługi monitorowania są oferowane w trzech kategoriach, pozwalających uzyskać określone korzyści:

  • Usługi monitorowania efektywności urządzeń (Equipment Performance Services) monitorujące wykorzystanie i parametry urządzeń ABB, takich jak systemy sterowania, silniki, napędy, analizatory itp.
  • Usługi monitorowania efektywności procesów (Process Performance Services) diagnozujące i usprawniające procesy produkcyjne.
  • Usługi monitorowania efektywności specyficznych dla danego przemysłu instalacji oraz złożonych systemów (Industry Performance Services).

Najlepszy zwrot z inwestycji 

Zdalny serwis nie oznacza, iż awarię zawsze można usunąć na odległość, jednakże dostęp do parametrów urządzeń pozwala bardzo szybko zdiagnozować problem i wyposażyć serwisanta w odpowiednie narzędzia i części zamienne. Dzięki temu zyskuje się czas na poszukiwanie przyczyn awarii. Zdarza się także, że użytkownik ma u siebie potrzebne części i przeszkolonego pracownika, wówczas można pokierować jego działaniami przez telefon i usunąć usterkę niemal natychmiast.

Stały nadzór nad parametrami pracy urządzeń i systemami ułatwia służbom utrzymania ruchu podejmowanie właściwych działań we właściwym czasie. Dostęp do czytelnych, szczegółowych i bieżących danych pozwala na dokładną analizę cyklu życia urządzeń, szczególnie pod kątem efektywności i niezawodności działania. Niezawodność linii technologicznych w dzisiejszych czasach staje się bowiem zagadnieniem coraz bardziej złożonym i nie wystarczy kupić i zainstalować niezawodne urządzenia, trzeba je również odpowiednio eksploatować i serwisować, by zapewnić sobie najlepszy zwrot z inwestycji.

Pełną ofertę serwisową ABB można znaleźć na stronie: www.abb.pl/serwis

follow us in feedly
Średnia ocena:
 
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
ABB Sp. z o.o.
ABB Sp. z o.o.
ul. Żegańska 1, Warszawa
tel.  +48 22 223 77 77
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl