Robot-naukowiec pierwszą maszyną samodzielnie prowadzącą badania naukowe - BADANIA - WSPÓŁPRACA - ODKRYCIE - ROBOT - WIEDZA - NAUKOWIEC - CAMBRIDGE

strona główna Aktualności Robot-naukowiec pierwszą maszyną samodzielnie prowadzącą badania naukowe

Robot-naukowiec pierwszą maszyną samodzielnie prowadzącą badania naukowe

źródło: www.technovelgy.com

Naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge i Aberystwyth stworzyli 'robota naukowca' i jak mają nadzieję jest on pierwszą maszyną, która niezależnie od człowieka rozwiązuje problemy naukowe tworząc nową wiedzę.

Robot o imieniu Adam jest systemem komputerowym, który w pełni automatyzuje procesy naukowe. Był on sfinansowany przez BBSRC (Biotechnology and Biological Sciences Research Council).

Adam został zaprojektowany tak, aby był w stanie wykonać każdy proces naukowy samodzielnie, bez jakiejkolwiek dalszej interwencji człowieka.

Jak dotąd Robot odkrył prostą, aczkolwiek nieznaną do tej pory wiedzę dotyczącą piekarskich drożdży. Naukowcy skorzystali z oddzielnej instrukcji eksperymentów aby potwierdzić, żę hipotezy Adama były prawidłowe.

Stephen Olivier jeden ze współautorów Adama a także profesor Biochemii i systemów biologicznych na Uniwersytecie Cambridge powiedział: "Rzecz leży w tym, że Adam jest w stanie sam stawiać hipotezy a następnie dogłębnie je przetestować seriami badań naukowych"

Jeżeli naukowcy rozpoczną analizowanie życia jako systemu całościowego, stawianie nowych hipotez będzie rosło wraz z zakresem jakiego będą dotyczyły. W pewnym etapie samodzielne sformułowanie hipotezy przez człowieka może stać się zadaniem niewykonalnym. Wtedy będzie konieczne włączenie do współpracy robotów takich jak Adam.

Naukowcy mówią: " Wreszcie możemy mieć nadzieję, że zespoły złożone z naukowców i robotów, będą wspólnie pracowały w laboratoriach. Organizmy biologiczne są bardzo skomplikowane, dlatego też ważne jest, aby informacje o eksperymentach biologicznych były rejestrowane z wielką szczegółowością. Jest to trudne dla naukowców ale nie dla robotów.

Przy użyciu sztucznej inteligencji Adam postawił hipotezę, że niektóre geny w drożdżach piekarskich posiadają informację dla poszczególnych enzymów, które katalizują biochemiczne reakcje w drożdżach. NAstępnie robot przeprowadził eksperymenty aby potwierdzić hipotezę.

Adam jest ciągle prototypem ale zespół profesora King'a ma zamiar zbudować jeszcze jednego Robota o nazwie Ewa. Ewa z kolei ma pomóc przy badaniach medycznych np nad wynalezieniem leku na malarię oraz inne choroby wywołane przez pasożytnicze robaki tropikalne.